El sector de la fruita dolça prioritza la comercialització i promoció

[ Traduire en français ] [ Traducir al español ] [ Translate to English ] [ Ins Deutsche übersetzen ]

La investigació, recerca de noves varietats i mercats i l’establiment de marques associades a un territori i un nivell de qualitat són alguns dels aspectes que es marquen com a prioritaris al sector de la fruita dolça davant l’inici d’una nova temporada amb perspectives de millorar l’anterior.

“Des de fa 7 o 8 anys ha començat a prevaler la qualitat a nivell productiu, per exemple fent treballs d’investigació amb l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) i trobar noves varietats, però també des del punt de vista qualitatiu, tant pel que fa a la mida i aspecte de la fruita com del seu gust”, explica Ramon Sarroca, cap de branca de fruita i horta de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya. Les cooperatives són les empreses que concentren la major part de producció d’aquest sector i també les més avançades quant a tecnologia. “Hem fet els deures de preparar-nos tecnològicament per millorar la producció però ara vivim un moment d’incertesa a causa de la crisi i també de la pressió de les grans superfícies per comprar més barat”, afirma Sarroca.

La creació d’una marca de cada fruita i la comercialització unitària són també prioritaris en aquest moment per al sector a Catalunya, tal com s’ha fet amb la DOP pera de Lleida que aplega set cooperatives i tres empreses comercials privades. “El llançament d’un producte amb una marca que en determini l’origen i les característiques és fonamental”, reconeix Sarroca. “El sector ha començat els últims temps a treballar en la promoció, el màrqueting i per millorar la comercialització dels seus productes”, afegeix. Una tasca que també tindria la finalitat de fer arribar la fruita al mercat català, on es consumeix molt producte de fora, i que s’hauria, segons Sarroca, de conjugar amb l’establiment de relacions comercials amb les grans superfícies per oferir-los “una oferta més compacta per part dels productors i una fruita com la nostra que no té res a envejar a tota la que s’importa sobretot de països sud-americans”.

Pel que fa a la nova temporada, que tot just acaba de començar, s’encara amb les perspectives d’aconseguir un millor preu de la fruita dolça que l’any passat sobretot tenint en compte que hi ha altres zones on la producció ha baixat com Andalusia entre un 15 i un 20% i Múrcia. També és positiu que el gènere en càmeres s’ha venut tot. La temporada anterior, la baixada de preus es va notar sobretot en les fruites d’os, com la cirera, l’albercoc i la nespra i no tant en les de llavor, com la pera. Quant a la producció, pel que fa a les cooperatives, s’espera que es mogui entorn les 150.000 tones de l’any passat d’un total de 250.000 tones de tot el sector de la qual la més abundant és la pera (30-35%) seguida per la nectarina, el préssec, l’albercoc, la pruna i la cirera (45%) i finalment de poma (20-25%).

D’altra banda, recentment s’ha produït una fusió entre les dues grans organitzacions catalanes de professionals de la fruita, Catalonia Qualitat i l’Associació de Professionals de Fruites i Hortalisses (Asofruit), en una entitat que representarà el 90% de la fruita que es produeix i comercialitza a Catalunya i que concentra més d’1,5 milions de tones. Entre les dues associacions, reuneixen més de 130 empreses, que representen milers de productors de fruita, i 62 firmes importadores i comercialitzadores, amb capacitat exportadora. Joan Panadès, d’Asofruit, que en serà el seu primer president, comenta que “hem fet una associació d’associacions, en expressió emprada pel conseller i que recullo perquè és encertada. Es tracta d’un compromís per treballar junts i que amb el temps es podrà ampliar també a més empreses”.

Font: Gastroteca

Comentaris tancats.