Creixent interès pels productes de proximitat i locals així com pels ecològics

[ Traduire en français ] [ Traducir al español ] [ Translate to English ] [ Ins Deutsche übersetzen ]
La Direcció General de Comerç fa un balanç positiu dels resultats obtinguts al 2009 de les accions engegades per promoure la venda de productes agroalimentaris de proximitat i qualitat. L’èxit de la campanya ‘Aquest Nadal, tasta Catalunya’ per incentivar el consum de lots amb aliments locals i l’augment de visites i serveis del portal Gastroteca.cat, entre els punts destacats.

Amb l’objectiu d’aconseguir una major presència dels productes locals en els canals de comercialització, el programa de comercialització agroalimentària ha donat suport a iniciatives com la marca ‘Catalunyam’, que impulsa l’Associació Catalana de Productors Agraris i Comerciants de la Terra; o bé a mercats com Mercavallès, el Mercat del Camp de Tarragona o bé al nou Mercat de l’Horta a Lleida; també als de diferents municipis de Girona promoguts per l’Associació Mon Empordà. En la mateixa línia, ha col·laborat amb la presentació a Barcelona dels productes de territoris, com les Terres de l’Ebre, Anoia o el Berguedà, i amb l’Institut de Mercats Municipals de Barcelona per la reconversió de les parades d’ocellaires de les Rambles amb la finalitat d’incloure-hi productes agroalimentaris catalans amb distintiu d’origen i qualitat.

Una altra de les iniciatives destacades ha estat la segona edició de la campanya ‘Aquest Nadal, tasta Catalunya’, que, a falta d’un balanç detallat, s’ha tancat amb un alt nivell de participació i ha servit per potenciar el consum i venda de lots i paneres confeccionats amb productes de proximitat durant les festes nadalenques. El programa també ha participat en una jornada sobre productes agroalimentaris de proximitat organitzada per la Coordinadora d’Usuaris de la Sanitat, i en diverses iniciatives per promoure els aliments locals en el sector de la restauració, com els premis Cartavi o bé la campanya ‘Càtering amb el bo i millor de la nostra terra’. Les col·laboracions amb Pimecava, els CAT (Centres d’Acollida Turística), ACC1Ó en el marc del clúster gourmet i amb la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya són altres de les accions destacades. També s’ha col·laborat en un conveni junt amb el Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural i la Federació Catalana de Productors d’Aliments de Qualitat per a la promoció dels productes DOP i IGP. I dins el marc del Pla d’Acció interdepartamental per a la promoció dels productes ecològics, des del Programa de Comercialització Agroalimentària s’ha donat suport a la presència d’empreses catalanes a la fira Biofach (Alemanya), la primera fira mundial del sector, i s’ha treballat en una línia d’incentius pels establiments comercials que aposten pels productes ecològics. De cara a 2010, el programa s’ha fixat com una de les seves prioritats potenciar el canal de venda directa.

Pel que fa al portal gastroteca.cat, creat fa uns dos anys per promoure la cuina, la gastronomia i els productes agroalimentaris catalans des de la xarxa, tanca aquest 2009 amb prop de 1500 visites diàries de consumidors i de professionals del sector. Ha incorporat un grup al Facebook, més continguts i una agenda ampliada i també ha inclòs el geoposicionament per als establiments de la seva extensa base de dades. La Gastroteca.cat i les accions engegades dins del programa han tingut presència amb un estand en un vintena de fires, com el Fòrum Gastronòmic de Girona, Barcelona Degusta, Gastroart, FITUR, etc, i se n’ha parlat a diferents actes i jornades com Turalcat, Debatdevi, Tarragona Tasta’m, Forumed, etc. També s’ha col·laborat amb Pimestic en la presentació dels seus programes.

El balanç de les accions dutes a termes permet constatar un creixent interès i demanda pels productes agroalimentaris locals, des de múltiples àmbits (agrupacions de consumidors, empreses i associacions del sector comerç, mitjans de comunicació, etc) que tot fa pensar continuarà en la mateixa línia.

Publicat a la Gastroteca.

Comentaris tancats.